söndag 19 april 2009

Träning

Har idag varit och tränat med Luma och Pim. Luma gick kanon och jag är jätte nöjd. Anna-Karin hjälpte mig med kontaktfälten och ska nu börja träna om dom så att det sitter ännu bättre.
Pim gick kanon med Linda. Dom är nu startklara. Det enda som ska tränas mer på är gungan,, men det är ju lite svårt då den är sönder.

Varför avlar man hundar? Jo, för att man tycker att det är kul, intressant och för att man brinner för det. Bara för att man köper en valp från välmeriterade föräldrar så betyder inte det att valpen automatiskt kommer att bli en superhund. "Superhundarna" är oftast bra pga av att deras ägare är skickliga hundtränare. Valpar i samma kull bär ju på samma anlag, vilket många verka glömma.
För mig och Göran är den sociala och psykiska biten det viktigaste.
Det gäller att förvalta det man får och man lär sig hela tiden på sina hundar.
En sak som är säker är att man aldig blir fullärd.
Det som är mest spännande är att dom som gapar högst är oftast dom som vet minst.
Jag vill lära mig mer och anser verkligen inte att jag kan allt men jag har en mentor framförallt som alltid ställer upp när jag har tusen frågor. Sedan är jag mycket tacksam för dom uppfödarträffar som vi har haft som ger hur mycket som helst.

Ett stort TACK till Lena, Ellinor och Magnus samt till alla i kooikergänget som är helt underbara och alltid finns där.

Stor KRAM, Madde

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Madde! Håller helt med! Uppfödning är för att man tycker det är kul och för att försöka få fram det bästa! Absolut gör föraren hunden!! Kul att det går så bra för dej och Luma!!

Maggie sa...

ja det är i princip aldrig fel på hunden utan föraren, men ibland kan ju hund och förare inte komma framåt, man har låst sig, och då kan det ju vara skönt som du säger att man har en mentor, men om man inte har en mentor då?? Men jag har då känt att jag kan få stöd både från dig och Lena men nu vet jag inte om Ni ställer upp mera på mig...eftersom avståndet är långt